کد مطلب:38809
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
اهل تسنن بر ما اشكال ميگيرند كه چرا نامي از حضرت عليدر قرآن كريم نيامده است؟! لطفا در اين مورد توضيحاتي بدهيد:
توضيح اين كه: قرآن كريم كتابي است كه غالباً به بيان مسائل كلّي پرداخته و توضيح و بيان جزئيات آن به پيامبر اكرمواگذار شده است: وَ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ...;(نحل،44) و ما اين ذكر ]قرآن[ را بر تو نازل كرديم، تا آن چه به سوي مردم نازل شده است براي آنها روشن سازي.
شخصي به نام ابيبصير گويد: از امام صادقپرسيدم: مردم ميگويند چرا از حضرت عليو اهلبيت او نامي در قرآن كريم نيامده است؟ امامفرمودند: به كساني كه چنين اعتراضي ميكنند، بگوييد همان گونه كه نماز در قرآن آمده، ولي سه يا چهار ]ركعت[ بودن آن مشخص نشده و پيامبر6 آن را براي مردم تفسير كرد; همچنين زكات ]در قرآن[ نازل شده ولي مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا6 آن را براي مردم تفسير كرد و... همين طور در قرآن نازل شده است كه أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الاْ ?َمْرِ مِنكُم; از خدا و رسولش و اولي الامر اطاعت كنيد.(نسأ،59) اين آيه دربارة علي و حسن و حسين: نازل شده و پيامبر6 فرمود: هر كه من مولاي اويم، پس علي مولاي اوست. ]يعني همان گونه كه تفسير جزئيات نماز، زكات و حج به پيامبر6 واگذار شده كه دستورهاي الهي را به مردم ابلاغ كنند، معرفي اولي الامر نيز به ايشان واگذار شده و پيامبر9 نيز آنها را به مردم معرفي كردند.[ سپس امام صادقساير آيات و رواياتي را كه در اين باره آمده فرموده است.(ر.ك: كافي، كليني، ج 1، ص 287، نشر دارالكتب.)
بنابراين قرآن كريم به بسياري از احكام جزئي نپرداخته، بلكه غالباً كليات را بيان كرده، و توضيح و بيان جزئيات، به پيامبر اكرمواگذار شده است; چنان كه در مسأله امامت و جانشيني پيامبر نيز اين گونه است كه قرآن كريم در آيات زيادي (مانند: نسأ، 59; مائده، 55 و 67; رعد، 7 و...) به آن اشاره كرده و جزئيات آن توسط پيامبر بيان شده است.(ر.ك: كشف الاسرار، نايب الامام خميني;، ص 140 ـ 152 / پيام قرآن، آية الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 9، ص 177 ـ 420، مطبوعاتي هدف / شواهد التنزيل، الحافظ الحاكم الحسكاني، مؤسسة الطبع و النشر ـ مجمع احيأ الثقافة الاسلامية / احقاق الحق، التستري;.)
و پيامبر اكرمحتماً جانشين بعد از خود را معين فرموده و به مردم گفته است و لو سخن آن حضرت در اينباره به ما نرسيده باشد، تا چه رسد به اين كه به ما رسيده و در روايات گوناگوني (كه شيعه و اهل سنت نقل كردهاند مانند: حديث غدير، منزلت، ثقلين، سفينه، نجوم، امامان اثنيعشر و...) آمده است كه پيامبر اكرمدر جاهاي مختلف مسأله جانشيني بعد از خود را مطرح كرده و تكليف امت را در اينباره مشخص نموده است، و در برخي روايات مانند روايت جابربن عبدالله انصاري، حتي نام دوازده جانشين بعد از خود را بيان نموده است; چنان كه امام خميني; در كتاب كشف الاسرار به برخي از اين روايات اشاره كرده است.(ر.ك: كشف الاسرار، نايب الامام خميني;، ص 140 ـ 152 / الغدير، علامه اميني / احقاق الحق، التستري; و...)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.